Terug naar overzicht

Bouw kan meer omzet halen uit internet huisje

Bouw kan meer omzet halen uit internet

Haal meer omzet uit internet

Een huis laten bouwen, een nieuw tuin of een aanbouw? De consument duikt gelijk het internet op om te kijken welk bedrijf het beste aansluit op zijn wensen.

Geplaatst op 20-12-2017

Blog / Inspiratie & Advies

Logisch, maar kan de consument daar ook vinden waar hij naar op zoek is, dat is maar de vraag want bedrijven in de bouwbranche lopen flink achter als het gaat om digitalisering. Een derde van de bouwbedrijven heeft zelfs helemaal geen website.

De bouwsector mist duidelijk de aansluiting met het zoekgedrag van consumenten op internet waardoor er momenteel veel kansen blijven liggen. Steeds meer mensen zoeken namelijk op internet naar producten of diensten, terwijl bouwbedrijven niet meegroeien in dit zoekgedrag en de afgelopen twee jaar ook geen inhaalslag hebben gemaakt. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van MKB-Nederland. Hier zijn ruim 1.600 ondernemers zijn ondervraagd en maar liefst 56 procent geeft aan dat ze online marketing  onbelangrijk vinden. Dat is zorgwekkend omdat de consumenten daar wel aan het zoeken zijn naar de bedrijven.

Steven Koedam is eigenaar van het tweemansbedrijf Bekoe in Doesburg en reageert op het onderzoek. “Jazeker, wij hebben wel een website. Je kunt laten zien wat je kunt, wie je bent, wat je maakt. We halen er ook echt werk uit. Soms bellen geheel onbekenden dat ze ons hebben gevonden. Ook vind ik het erg handig als mensen vragen hebben want je kunt ze altijd naar de website verwijzen, daar kunnen ze in alle rust lezen wat je allemaal biedt. Je komt gewoon professioneel over”

Kansen in klantbeoordelingen

72 procent zoekt reviews11 procent toont reviews

Van de consumenten in Nederland raadpleegt 72 procent klantbeoordelingen bij de oriëntatie op aanschaf van producten of diensten.

Slechts 11 procent van de bouwbedrijven toont nu reviews op de bedrijfswebsite en 9 procent geeft aan in reviews te investeren de komende tijd. Dit duidt op een groot gat tussen de vraag en aanbod van reviews.

 

Hoe kan je hierop inspelen als bedrijf? Door alvast te beginnen met het verzamelen van klantervaringen heb je als bedrijf nu al een voorsprong op de rest van de bedrijven die in de toekomst zullen gaan beginnen met het verzamelen van ervaringen.

Maar liefst 34 procent van de bouwbedrijven heeft op dit moment geen website, er is dus flink werk aan de winkel voor deze bedrijven om te kunnen blijven voldoen aan de vraag van de consument. Van de bouwondernemers die wél een website hebben, geeft 33 procent aan deze de komende twee jaar te willen vervangen.

De Nederlandse Bouwgids bied alles onder één dak. Vergelijken, offertes, reviews en adverteren. Met maandelijks ruim 60.000 bezoekers is uw bedrijf in één voorzien van de beste tools die het internet te bieden heeft. Ga vandaag nog voor Premium!

Aanmelden

Terug naar overzicht